Fikirler bilimin ilk adımı olsa da kendisi değildir. Fikirler kişinin algıdırı. Bilim ise gerçeklikle fikir arasındaki mesafedir. Fikirler, denendikçe gerçekliğe yaklaşılır. Bilim ile gerçeklik arasındaki mesafede fikirlerin yolu çok uzundur. Bilimin altı yapısı vardır. Bilimin değişkenliği gerçeklikleğe yakınlıkla ilgiliyken, fikirin değişimi bir tecrübe kadardır. Tecrübe en az bir kişilikken, Bilim milyonlarca yıl biriken ortak tecrübelerin ilmidir.
Bilim der ki; IQ 25 olan öğrenebilir, IQ 45 olan ise eğitilebilir. Davranışa geçebilen öğrenmeye eğitim diyoruz. Her öğrenmenin ise beyinde sinasp sayısını arttırdığını, artan sinaps sayısı ile zekanın artığı ve bu artış sonucu zekanın geliştiği de bilimsel veridir.
Maria Montessori İtalya'nın ilk kadın olduğu için hekimlik yapamayan ilk kadın hekimdir. Ve onu oyalamak niyeti ile eşya yerine bile koymadıkları zihinsel engellileri çalıştırmasını söylerler. Beklenmedik bir şey olur. İtalya'da her yıl 8 yaş çocukları ölçme ve değerlendirmeye girmektedir. Maria Montessorinin çocukları diğerlerinden başarılı olmuştur. Bu beklenmedik durum hem tarihte hemde İtalya'da büyük değişim yapmıştır. Bu gün Özel Eğitim Daire Başkanlığı'na giden yolun ilk adımını atmış oldu.
Türkler, 18 yy sonlarında daha kişisel temizlikten haberi olmayan avrupalıların nasıl olmuşta ulaşılamayacak kadar geriye düştü. Aslında cevabı çok basit. Almanlar da müzecilik gelişti. Böylelikle aynı yüzyılda yaşayıp, farklı çağların insanı olduğunu fark etti. Şuan dünyanın 1/3 elektrik keşfinden haberi yokken, bir yandan da uzaya çıkıp, son teknolojik aletlerle her hangi bir yerin topografisini çıkaran insanlar var. Bu aradaki ucurumun nedeni bulan almanlar ilk önce yatırımı çocuklarına yapmış. Üstün Zekalı ve yetenekli çocuklar derneği başkanın bir sözü vardır. "Hıyar eksek 2 haftada yetişmez, su vermezsen büyümez. "
Çocukların biyolojik, fizyolojik, biyokimysal ve psikolojik ihtiyaçları karşılanmadığı zaman sadece birey değil toplumsal gerilik başlar. Bunu önlemek için çocuklarımıza sahip çıkacağız. Şuan ailelerin ilgilendiği çocuklar eğitim alırken diğerleri için farklı seçenekler mevcuttur. Eğitim tek başına yeterli değildir. Demir; B12, çinko eksikliği olan çocukta zihinsel sürecin çalışması beklenemez. Her meslek ihtiyaçtan doğmuştur. Mutlak olarak gereklidir. Çocuk gelişimi de çocuğun biyolojik, biyokimyasal, fiziksel ve psikolojik gelişimini bütünsel olarak ele alan tek disiplindir. Bu gerçeği kabul etmemek ise disiplin zorbalığıdır.
Çocuk gelişimi bilgi birikimini temel bilimler olarak biyoloji, biyokimya ve beşeri bilimlerden alır. anneanne karnından itibaren 18 yaşında altındaki çocuğun ve annenin beslenmesinden, bakımına, eğitimine ve zihinsel süreçlerini kapsayan bir disiplindir.
Psikoloji: Biresel olarak zihinsel süreçleri onun çalışma alanıdır. Bir bölgede 1 tane bilgisayar bağımlısı varsa onun alanıdır. Ama bu artık genele yayılmaya başlamısşa kendi bilgi birikimin sosyolojiye aktarmak zorundadır. psikoglar biyoloji bilmezler. Özellikle de gelişim çağındaki çocukların biyokimyasal ve biyolojik yapılarının etkisi nedeniyle direk 18 yaş altına bakamazlar. Bunu için ayrıca çocuk gelişimi eğitimi almaları gerekmektedir. Yada çocuklar ile ilgili çalışmalarını kendi sınırları içinde kalmak şartı ile çocuk gelişimi uzmanı ile yapmalıdır. Bu şekilde çalışamadıklarında biyoloji bilmedikleri için yanlış karar verirler. Bir nevi biyolojisi olmayan yetişkin psikiyatristi gibidir.
PDR: psikoloji ve rehberlik bölümü ise çocuk psikiyatrisi gibi 18 yaş altındaki çocukların bireysel zihinsel süreçlerini ile ilgili bilimdir.
Sosyoloji: psikologlar birebir yetişkinlerin zihinsel süreçlerini incelerken, birden fazla zihinsel süreç olunca sosyolojinin inceleme alanına girer. Bu arada beşeri tüm bilimler sosyolojiye muhtaçtır.
Diyetisyen: Hastalık durumunda çocuk hekimlerinin, Yetişkin için hekimlerinin bildirdiği duruma göre; herhangi bir hastalığı olmayan kişilerin hastalığı olmadığını hekim teyit aldıktan sonra kendi alanın bilgisiyle, 18 yaş üstündeki sporcuların yine sağlıklı olduğundan emin olduktan sonra kendi alanlarının bilgisiyle; 18 yaşının altında ise yine hekimin sağlıklı kararı vermesiyle birlikte sporcu ve sporcu olmayan çocuklarda multidisplin karar vermelidir.
Eğitim bilimleri: iki ayrı boyutu vardır. Normal gelişim gösteren çocuklar ve normal gelişim göstermeyen çocuklardır. Normak gelişim gösteren çocukların eğitimleri için Pedogojik formasyon yeterlidir. Ancak, normak geliş göstermeyen çocuklar için özel eğitim öğretmenliği gereklidir.
Herkesin kendi alanında bilgi birikimi olabilir. Ama kesişme alanlarında bilginin yetmediği noktaların olması da normaldır. Bu yüzden kesim alanlarında ana disiplinin bilgi alınmalı hatta en güzeli ise kesişme alanı çok alanlarda multudisiplin çalışılmalıdır.
Tek alanda sıkışanların kabul etmeyeceği, ama biyoloji bilen ve multidisiplinlerin kabul edebileceği gerçek ise insan beyni premature doğan ve gelişimini içten ve dıştan gelen uyarana bağlı değişik bir döngüsü vardır.
Bu yüzden çocuklarımız beynin aktive etmediği alanları çalıştıramaz. Ve aktive etmedikleri bölümse 3 yaşından sonra beyin budaması sistemi ile yavaş yavaş silinir. Ve belli bir sürede sonrada tamamen yok etmiş olur. Bu nedenle olmalıdır ki hayatını belli bir kısır döngüden öteye çıkaramayan kırsal bölgede yaşayan insanlarda alzheimer yaygınken, sürekli sinaptik oluşum sağlayıcı hayatın içinde olan insanlarda nadir görülmektedir.
Çocuklarımızın yeteneğini alzeimerdaki gibi keşfetmek, onun bütünsel olarak ihtiyacının tespit edilmesini en erken yaşta sağlayıp, küçük adımlar çocuk gelişimi üzerinde fark yaratmak ailenin görevidir.
Bu arada tüm yazılarımı tek seferde kontrol etmeden aklımdan, yardım alamadan yazdım. Bu konuda hatalı yazım yada anlamadığınız durumda bana mail attıp bilgi verdiğiniz için şimdiden teşekkür ederim.
Aynur ŞAHİN YOLAL
aynursahinyolal@gmail.com
İnsan herşeyden önce kendine yatırım yaparsa, bundan çocuğu, eşi, ailesi derken bir de bakmışsın yatırım topluma dönmüş. Herşey insanla başlamasa da herşeyi değiştirme gücü var.